fredag 24 juni 2011

Vad mina vänner inte vet - Sonya Sones


Den här boken är väldigt speciell. Den är skriven i små korta dikter. Jag förstår precis, och jag vet inte hur hon kan få små korta dikter att framställa en handling. Det skulle aldrig jag lyckas med. 


Titel: Vad mina vänner inte vet
Författare: Sonya Sones
Utgivningsår: 2001 i Usa och 2010 i Sverige
Original titel: What my mother dosen't now 
Antal sidor: 264
Betyg framsida: 3/10
Betyg: 6/10

Genom Sophies ögon får vi följa med henne igenom, kärlek, vänner, sorg. Alla hennes vänner har åkt på semester med sina familjer och hon blir kvar ensam. Vad hennes vänner inte vet är att hon börjar träffa Murphy, som är skolans tönt och alla driver med honom. Han visar sig vara någon helt annan. 


Men det känns som det redan finns många såna här böcker redan. En snygg tjej blir tillsammans med en nörd. Det är så originellt. Fast den blir ju speciell genom sina dikter. Jag vill verkligen läsa tvåan som är igenom Murphys ögon. Den heter " Vad min flickvän inte vet". 


" Jag är tacksam
för att jag faktisk börjar glömma
hur underbart det var att dansa med honom.
Jag är tacksam för jag fått så svårt
att framkalla minner
av den där ångande heta blicken i hans ögon.

Jag är tacksam
för att jag äntligen kan 
ligga i sängen på kvälen 
och någon gång emellanåt se något annat 
än den där masken 
svävande framför mina ögon.

Jag är tacksam 
för att jag kan tänka
tre, fyra tankar 
i rad
som inte alls handlar om honom. 

Jag är tacksam 
för att jag nästan har lyckats
övertyga mig själv 
om att jag inte
är besatt av honom
längre. "


Min favorit dikt i boken. Det fanns hur många som helst. Tummen upp för det. 



// Julia 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar