lördag 25 juni 2011

En fager mö - Joyce Carol otaes



  Denna bok, är väldigt annorlunda med dom tidigare böckerna jag har läst. Det var väldigt mycket text med den gick ändå fort att läsa ut. Det är inte den bästa boken jag har läst, men ändå inte sämsta. Handlingen var lite seg, det hände inte så mycket. Om jag ska vara ärlig så vart jag lite små äcklad. Vem vill läsa om en gammal man och en 15-åring flicka?
 Men boken sade mig ingenting, jag vet inte vad författaren hade för syfte med boken... 



Titel: En fager mö
Författare: Jocye Carol Oates
Antal sidor: 211
Utgivningsår: 2010
Orginal namn: A fair Maiden
Betyg framsida: 4,5/10
Betyg: 5/10


För sextonåriga Katya är arbetet som barnflicka i den fashionabla kuststaden Bayhead Harbor ett välförtjänt avbrott ifrån tristessen i industrihålan i New Jersey där hon har växt upp. En lång , löftesrik sommar ligger framför henne och i den vlpolerade staden finns utsikten om ett nytt och bättre liv. Under en promenad med familjens två små barn möter Katya en äldre charmerande herre, Marcus Kidder är en förmögen och respekterad allkonstnär som gör ett djupt intryck med sina konstverk, sin klassika musik och sitt författarskap. I hans hus vid havet uppslukas Katya av en förtrollad värld som står i skarp konstrast till hennes bakgrund, kantad av missbruk och kriminalitet. Men när hon blir ombedd att sitta modell för ett porträtt ställs deras vänskap på sin spets. Vad är Mr Kidders egentliga avsikt?




// Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar