tisdag 26 juli 2011

Drömmar för dårar

Alhème är 24 år. Hon bor i Parisförorten Ivry med pappa, "Bossen", och lillebror Foued, som är 16. Alhèmes mamma blev oskyldigt offer i en terrorattack i Algeriet 1992 och familjen flyttade då till Frankrike. "Bossen" är en udda figur, som efter en olycka på bygget där han jobbade blev lite snurrig i skallen. Nu är det Alhème som måste se efter honom, trots att hon har fullt upp med att hålla koll på brorsan, som i sin tur är på väg att bli en riktig värsting och nu när han fyllt 16 riskerar att utvisas till Algeriet. Och hennes väninnor försöker para ihop henne med killar. Men lyckas inget vidare.



När jag började läsa den hade jag inga alls förhoppningar. Men den var riktigt bra. Jag rekommenderar den starkt.Den vart bara bättre och bättre i slutet och jag ville inte alls att den skulle ta slut. Den var lite för kort tyckte jag. 192 sidor är inget att hurra över direkt!
Det fanns en stark handling och jag fattade vad författaren ville ha ut ur sin bok. Den är perfekt på jullovet då snön bara vräker ner utanför! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar